Problemstillingen handler om eventuell dekning av utgifter, helt elløer delvis utbetaling av honnorar i forbindelse med avtalte gjestetalere i møter, kampanjer og kurs.
Vi kan ikke se at oppdragsgiver (menighet, arbeidsgren e.l.) har noen forpliktelse til å dekke inn avtalte honnorarer for arrangement som blir avlyst i forohld til korronakrisen, men som med alle avtaler inngått mellom to parter er det rimelig å ha en dialog slik at dette løses i minnelighet. Spesielt i frohold til mer omfattende avtaler der den som skulle ha honnorar har gjort et betydelig forberedelsesarbeid allerede er samtalen viktig. Imidlertid vil jo aldri slike forberedelser være forgjeves.Materiell en har jobbet med kommer til nytte i andre sammenhenger senere, og en kan også anta at etter korona-pandemien vil det være naturlig av det avtalte opplegget gjennomføres. Hovedregelen mener vi bør være at den som skulle få et honnorar for en jobb ike får dette når jobben ikke kan gjennomføres. Men det er alltid lurt med dialog.
Den andre delen er utlegg som er gjort i forhold til reise, som flybilletter, togbilletter etc. som allerede er inkjøpt. Disse mener vi det er naturlig at oppdragsgiver kompenserer.